סדנאות והרצאות


    סדנאות שחיקה בעבודה

   הסדנא להתמודדות עם שחיקה בעבודה, מורכבת מהרצאות קצרות בשילוב התנסות חוויתית וכלים, 
   ומיועדת בעיקר למנהלים, רופאים, צוותים רפואיים, עו"סים ומטפלים, שוטרים ומורים.
   כל סדנא מיועדת לאוכלוסיה ספיציפית ועוסקת בגורמי השחיקה והתכנים המאפיינים אוכלוסיה זו.
   
    תכני הסדנא (כללי):
    - תסמינים המעידים על שחיקה בעבודה
     - גורמי הקושי והשחיקה
     - שאלוני אבחון עצמי
     - זיהוי פתרונותלהתמודדות עם שחיקה והתנסות בפתרונות אלה.

משך הסדנא: 4 מפגשים, אורך כל מפגש 3 שעות

להיטען מחדש למנהלים:מהצד אנו מתבוננים במנהלים ורואים במנהלים אנשים חזקים, נחושים, בטוחים בעצמם, איתנים.
בדרך כלל האמונה הרווחת בציבור היא שמנהלים מאוד מסופקים מעבודתם, כיון שהם הגיעו לראש הפירמידה,
כיון שהם אחראים על אנשים רבים, משתכרים היטב, לבושים היטב, ונהנים ממנעמי החיים.
בגלל ציפיות החברה, קשה מאוד למנהלים להכיר בכך שגם הם מועדים לחוות קשיים בעבודה.
כתוצאה מהאמור, מנהלים רבים משקיעים אנרגיה ומתאמצים להסתיר את קשייהם במקום לטפל בהם.

טיפול במנהל החווה קושי מעלה מאוד את סיכון העובדים שתחתיו להקלע למשברים אישיים.

הסיבות המרכזיות לקושי אצל מנהלים נעוצות ב:
א. פגיעה באוטונומיה ובכוח שלהם בעבודה
ב. פגיעה בצורך שלהם להצליח ולקבל הכרה
(כתוצאה מחוסר במשאבים/חוסר בכוח אדם/חוסר במידע/חוסר הזדמנויות קידום/הפרעות בירקורקרטיות וחוסר בסטטוס,הכרה הערכה ותגמולים).
עובד הולך ונעלם

על רופאים וצוותים רפואיים:
הגורמים לעומסים המוטלים על רופאים כוללים:
אחריות כבדה יומיומית ומתמדת לחיי אדם,
שעות עבודה מרובות והתמסרות,
הכשרה ארוכה מאוד, לצד תגמול נמוך.
עיסוק מתמיד בכאב ובטראומה, ברגשות של פחד, כאב, ייאוש, כעס, וחוסר אונים ללא תמיכה מתאימה.
חוסר בהערכה מעמיתים ומההנהלה.

קיימים הבדלים הנגזרים מאופי האוכלוסיה איתה עובדים הרופאים:
רופאים בקופות חולים, העובדים עם אוכלוסיות בריאות יחסית נשחקים מביצוע תפקיד שגרתי.
כעבור כמה שנים הם חשים שעמום, חוסר אתגר וחוסר ענין, במיוחד נוכח השקעתם בשנות לימודים והתמחות ארוכות.
רופאים אלה נשחקים גם מהשעמום וגם עקב האחריות לבריאותם של מטופלים רבים.
לעומתם, רופאי בתי החולים נשחקים כתוצאה מהכאב הנגרם מההתמודדות עם המציאות הקשה של החולים הקשים וממוגבלות יכולתם לסייע שנתפסת אצלם ככשלון.
לגבי רופאים בעלי קליניקות פרטיות, אלה שנראים לציבור הצופה מהצד כאנשים מצליחים כלכלית, כמי שעובדים בעבודה קלה ומשתלמת ובמשרד נאה,
לעיתים קרובות גם הם מאד שחוקים, בעיקר כיון שחסרים להם התמיכה והאתגרים של עבודה עם עמיתים.
הבעיה של רופאים אלה היא שכשהם נשחקים, לרוב הם לא יכולים להרשות לעצמם לעזוב את מקצועם.
 
בעיה משותפת למרבית הרופאים, בשל שעות העבודה הארוכות הינה קושי לאזן בין שעות הבית והעבודה,
 מה שמעורר בקרב הרופאים רגשי אשמה כלפי משפחותיהם/ילדיהם ומגביר את שחיקתם.

סקר: אחד מכל 3 רופאים צעירים חושב על עזיבת המקצוע
 מחקר על הקשר שבין שביעות רצון מהעבודה לעזיבת רופאים
שחיקה בקרב רופאים והקשר שלה לטראומה משנית
עובד הולך ונעלם- על שחיקת רופאי שיניים ואחיות

שחיקת שוטרים:
השחיקה במקצוע זה מתרחשת באינטנסיביות מכמה טעמים:
- עבודה אינטנסיבית, שעות ארוכות, הרבה פעמים מאוד לחוצה, בשל מחסור בכח אדם
- עבודה עם אנשים במצבי מצוקה קיצוניים, המטילה על השוטר מעמסה נפשת כבדה יומיומית ומתמשכת.
- עבודה שנוטה לגלוש לחיים הפרטיים, כך שפעמים רבות אין גבולות ברורים שעות פנויות באמת וחופשים
- מחסור בהערכה מעמיתים ומההנהלה
- עבודה בתנאי שכר ותגמול נמוכים.

מענין לציין כי נמצאו במחקרים שנערכו בקרב שוטרים, נמצאו הבדלים בין מגזרים שונים בקרב השוטרים,
כך לדוגמא, שוטרי הסיור והתנועה נמצאו השחוקים ביותר,
לעומת שוטרים ביחידות מובחרות, בלשים ושוטרים במגזר החבלה שנמצאו פחות שחוקים.


על עורכי דין ופרקליטים:
מחקרים מצביעים על כך שמקצוע עורך הדין הוא קשה מאתגר ומורכב.

העיסוק במקצוע עריכת הדין נסוב בעיקר על  המתמיד בדברים השליליים שבחיים:
סכסוכים, גירושין, תאונות, פשעים, טראומות ועוד.
בנוסף לכך, התקשורת עם אחרים במקצוע עריכת הדין כרוכה בעיקר בויכוחים נוקבים, בתחרות ובלוחמנות.
העבודה נמשכת שעות ארוכות, בתנאי לחץ גבוהים.
עורכי הדין נמצאים באופן מתמיד יומיומי ומתמשך תחת עין בוחנת ומבקרת- של הלקוחות, העמיתים והשופטים.
מעט מאד זמן מוקצה בארגונים למתן הערכה לעורכי הדין העובדים, אם בכלל.
שוק העבודה בעריכת דין, במיוחד בשנים האחרונות בארץ, הוא תחרותי וקשה במיוחד.
יוזמה של לשכת עורכי הדין- משרות מיוחדות לאמהות

שחיקת מורים:
הגורמים לשחיקת מורים:
עבודה בעומס, עמידה יומיומית מול עשרות תלמידים, מספר תלמידים גבוה מדי בכיתה, תלמידים שלוקים במשמעת ירודה ובחוסר כבוד לסמכות המורה, התמודדות עם אלימות ותוקפנות של תלמידים,
עמידה מול הורים אסרטיביים במיוחד, במיוחד באיזורים בהם המצב הסוציואקונומי בינוני- גבוה,
התמודדות עם דרישות רבות מטעם מערכת החינוך,
תנאי שכר נמוכים יחסית,
חוסר משוב מעמיתים ומהנהלה, חוסר הערכה הולמת, חוסר תמיכה,
חוסר יעילות בירוקרטית וחוסר קול בקבלת החלטות.
קיימת הנחה שגויה כי תלמידים לא לומדים כיון שהמורים אינם יודעים ללמדם.
הנחה שגויה זו מעוררת ציפיות לא ריאליות ממורים בקרב הורים, תלמידים, מערכת החינוך ובקרב המורים עצמם וכשלעצמה יוצרת שחיקה גבוהה אצל המורים.

תוך מספר שנים מורים רבים יחושו מותשים גופנית, נפשית ושכלית, יחושו רגשות קשים כלפי התלמידים,
ויחוו את עצמם ככשלון. חלק מהמורים ישתוקק לעזוב את מקצוע ההוראה.
מחקר על העדרויות מורים- והקשר שלהן ללחץ ושחיקה (ראו פרק הסיכום)

סדנאות נוספות:

2. מניעת שחיקה אישית- ע"י ניהול קריירה והורות
קהל היעד: רלבנטי לכל העובדים שהם הורים.
תכני הסדנאעבודה אפקטיבית, הורות וגבולות, שאלון אבחון עצמי, ניהול זמן נכון, נוכחות הורית.
משך ההדרכה: 4 מפגשים, כל מפגש באורך של 3 שעות (אפשרי מפגש חד פעמי)
 
3. פיתוח מנהלים- כלים להעצמת המנהל
משך ההדרכה: 4 מפגשים, אורך כל מפגש3 שעות
קהל היעדמנהלים בכירים ומנהלים בדרגי ביניים.

4. ניהול קונפליקטים בעבודה
משך ההדרכה: 4 מפגשים, אורך כל מפגש 3 שעות
קהל היעד: מנהלי צוותים, עובדים.

5. שכלול תקשורת בינאישית בעבודה
משך ההדרכה: 3 מפגשים, אורך כל מפגש 3 שעות.
קהל היעד: מנהלי צוותים, עובדים.


הרצאות

1. פתרונות להתמודדות עם שחיקה בעבודה

2. התמודדות עם  שחיקת מנהלים  והקשר שלה לבחירה להיות מנהל

3. מאחורי החליפה/החלוק- על שחיקת מנהלים/רופאים/אחיות/ מטפלים/ שוטרים /מורים/ עורכי דין
    (הרצאה המותאמת לתכני האוכלוסיה הרלבנטית בדגש על  הפתרונות הישימים עבורה להתמודדות עם שחיקה)

4. בין הורות לקריירה - איך ניתן להגיע לאיזון מספק בינהם בלי להשחק

משך כל ההרצאות:  שעה- שעה וחצי.